|
|
PrylarPå den här sidan tänkte jag lägga lite tips på prylar jag har, en del som man kan göra själv som kan vara bra att ha. Prylar kan man ju aldrig få för många av... eller "många prylar är bra att ha, men det är inte bra att ha många prylar". Björn Thomasson hävdar ju att "det man inte har kan inte gå sönder". Mitt eget valspråk när det gäller prylar är att "Jag har allt jag behöver och det jag inte behöver, det köper Lasse åt mig". Först ut blir beskrivningen av hur Boel tillverkat sitt eget Duntäcke, att ha istället för sovsäcken. Hon har, till skillnad från många av oss andra, tillgång till dun från fåglar som Jan jagar. Beskrivningen finns både på svenska och engelska. När jag är ute och paddlar har jag ofta med Boel som kock, och hon har skrivit några tips om mathållning i kajak. Och så ett tips på nåt som ALLA paddlare borde ha med sig JÄMT! En liten planteringsspade (kostar inte många kronor), skall användas när man uträttar sina behov i naturen. För det är väl inte vi kajakister som lämnar toapapper fritt liggandes efter oss i naturen?! PaddlarJag har flera olika paddlar: Granplanka. Jag har gjort mig en grönlandspaddel enligt Björn Thomassons beskrivning. Jag var förvånad att den gick att paddla med, och att det gick så bra! Använde den större delen av säsongen 04 för att lära mig, och trivs väldigt bra med den. Har gjort skaftet lite smalare efter det, jag fick lite ont i fingrarna. Är faktiskt lätt att rolla med. Paddeln är 218 cm lång och knappt 80 mm i ytteränden, vikt 868 g. Den nya hemmabyggda kajaken måste givetvis paddlas med traditionell paddel, har därför gjort fler. Nästan uteslutande den paddeltyp jag använder idag. Epic signature series. En extremt lätt kolfiberpaddel (618g), delbar, med lite mindre blad för "touring". Jag fick den av Lasse i julklapp, och var först lite tveksam till att använda den. Gillade den inte så där direkt. När vi var i St. Anna lånade jag ut den till Arne hela veckan, och han blev förtjust direkt och köpte en själv. (Fick höra på Magazinet att det varit nån tjötig göteborgare som köpt den sista). Jag bestämde mig för att ge den en ordentlig chans, och nu har jag lärt mig hur den fungerar, hittat en stil där vi passar ihop. Jag föredrar att ha den något vinklad för jag har kommit på att jag paddlar bättre då. Mestadels får den åka med som reservpaddel. Jag har upptäckt att det är väldigt bra att ha en bra reservpaddel när man väl behöver den. Robson Voyager, är en traditionell paddel i pressad glasfiber. Lätt (864 g), stark och med en otroligt känsla. Den är inte delbar, men det finns delningssatser att köpa, funderar på att göra det. Köpt hos Orust-kajak och finns beskriven på deras hemsida. KapellHar ett neoprenkapell (två numera). Neopren är enda sättet att hålla sig torr! På vintern har jag prövat att ha ett galonkapell utanpå och det funkar bra, men är kanske inte alltid nödvändigt. Jag har alltid en wettextrasa till hands så att jag kan torka av kapellet innan jag lossar det när jag skall kliva ur kajaken. Om man inte torkar av ordentligt så kommer vattnet som samlas i kapellet att rinna ner på benen när man lossar det. Torr paddlare är en glad paddlare! JackaJag köpte en Kokatat Tech Tour när vi skulle till ASKR. Det har jag aldrig ångrat. Jag har alltid hållit mig torr i den. Nu senast var vi ute flera dar i regn, och jag var den ende som var torr hela tiden. Det är värt mycket! Det är GoreTex, latexmuddar i ärmarna och i halsen och den har dubbel tätning i midjan, så att det blir helt tätt mot kapellet. Jag har rollat i den, och för det mesta är jag torr. Det kan vara lite svårt att få den helt tät i halsen. Har sytt en egen jacka till den nya kajaken, se under Kajakbygge2005. TorrdräktKöpte Kokatats torrdräkt i somras. Dels tänker jag gå in för att öva mer eskimåsväng, och då kan det vara skönt att ha. Bla därför köpte jag en utan huva. Dessutom är det nog vettigt att ha torrdräkt om man paddlar när det är kallt i vattnet, vilket jag ju gör. Att jag valde Kokatats variant beror på att den var den enda jag kunde hitta som har kisselucka på dammodellen. Jag beställde min från England över nätet, tjänade någon krona på det, men frakten var dyr. Har kompletterat med en egenhändigt sydd huva som är avtagbar. Insåg att dräkten blir mer användbar om man har en huva. Köpte material från Shelby.fi. En östÖst? När man paddlar på vintern så har man kapellet och flytvästen som värmer kroppen, mitt problem blir att jag fryser om armarna. Tar man en tröja till blir det för varmt. Så en öst är alltså motsatsen till en väst! En billig fleecetröja där jag bara klippte av nederdelen strax under ärmarna. SkorHar köpt Chotas neoprenstövlar. Tänkte att de skulle vara bra på vintern, ffa lite varmare än gummistövlar. Och det är dom men jag använder dom så länge det är kallt i vattnet. Otroligt sköna, och varma. Blir lite fuktiga inifrån, men inte kalla som gummistövlar. HandskarJag har blivit noga med att alltid ha handskar på när det är kallt i vattnet, eller blåsigt så att vinden kyler. Jag har känt av att jag har fått ont i fingrarna, i lederna, och jag tror att det är viktigt att hålla sig varm, så att man inte får problem senare. Jag har vanliga fingerhandskar i neopren på vintern. De är lite klumpiga, men om man hamnar i vattnet måste man fortfarande vara varm. Har kompletterat med Hikos lite tunnare handskar för sommarbruk. Har också ett par poogiesar i neopren som jag sällan använder nu för tiden. Köpte ett par överdragsvantar i nåt vattentätt och andande material, som jag har provat att paddla med. Då hade jag först ett par tunna liners i ull, sedan de lite tunnare neoprenhandskarna och sedan överdragsvantarna. De funkade väldigt bra, och kändes inte klumpigt. Tanken när jag köpte dom var att ja skulle kunna ha ett par yllevantar emellan neoprenvanten och yttervanten. Det har jag inte prövat än. KameraJag har en Pentax Optio WPi. Är inne på min tredje variant. Den är alltså vattentålig, vilket jag tycker är ett krav, och man kan också fota under vattnet. Annars blir det bara finvädersbilder, och bara "pausbilder". Skall man ta lite mer actionbilder så måste man ha kameran lätt tillgänglig. Denna får plats i flytvästen. Den tål att rollas med. Den har bara laddningsbara batterier, vilket jag tycker är en nackdel då de har en tendens att ladda ur fort när det är kallt. Lånade Lasses Olympus µ när jag hade slarvat bort den en period, men tyckte inte att den tog lika bra bilder. De var sämre exponerade och jag fick efterjustera skärpan på nästan alla bilder. SolcellsladdareInför Dalslandskanalturen köpte Lasse en solcellsladdar till mej, en Silva Solar II. Med den kan jag ladda mobilen och kamerabatterierna. Funkar bra, så länge det är sol. Är liten och tar inte mycket plats i packningen. KikareEfter att ha förstört en kikare genom att rolla med den, så köpte jag en vattentät. Det finns ju billigare kikare som är bra, men nu köpte jag en Swarovski, 8*20. Den är tillräckligt liten för att alltid finnas med i flytvästens ficka. GPSJag har en Magellan Spor Trak Color. I den har jag laddat in en mer detaljerad karta. Tycker inte att GPS känns som något nödvändigt, jag navigerar ändå alltid efter kartan, eftersom man inte får tillräcklig bra överblick i GPSen och heller inte tillräcklig detaljnivå. Däremot så ser jag den som en säkerhet om jag skulle hamna i dåligt väder med dåligt sikt, jag kan alltid ta mig tillbaka till den plats jag startade på (förutsatt att jag har haft GPSen på en liten stund i början, eller lagt in startplatsen). Däremot så är det ju kul att kunna se hur fort man paddlar och hur långt man har paddlat. Numera är det väldigt sällan som jag ens tar med GPSen. DistansmätareInför Dalslandskanalturen köpte jag en distansmätare som man kan mäta distanser på kartan med. Jag ville veta hur långt jag paddlat på en dag utan att behöva ha GPSen på hela dagen. Det hade gått åt väldigt mycket batterier i så fall. En enkel och mycket användbar sak (fast man skall rulla den åt rätt håll...) Innan turen mätte jag på översiktskartan och kom fram till att det var ca 43 mil. Det var precis det jag landade på så småningom. VåffeljärnEtt hederligt gammalt våffeljärn i gjutjärn. Ett måste för en kräsen paddlare! 20 spänn på loppis. Kan i nödfall (!) användas som reservpaddel eller ankare. Till detta kan man behöva en espressobryggare. Fick en av Boel, av den gamla vanliga modellen i aluminium som man skruvar ihop och sätter på köket. Hon hade köpt den oanvänd på loppis för en tia.
KompassJag har en Suunto däckskompass som man fäster med gummicord. Jag har gjort om fästena så att jag har fyra istället för de två som är original. Den sitter bättre så, jag kan placera den lite längre fram. Jag har också en vanlig syftkompass fastsatt i kartfodralet för att kunna ta ut kurser på kartan. LandrullarDessa har Boel gjort. De består av en bit elrör omlindade med liggunderlag och ett fodral av bävernylon. Rullarna läggs under kajaken när man skall dra upp den på land på en klippa eller när det är lite stenigt. Funkar väldigt bra! Finns ibland även halvhårda plastrullar att få tag i som egentligen är badleksaker.
KajakvagnJag köpte Ecklas lilla kajakvagn med stöd. Har inte använt den speciellt mycket, därför prioriterade jag litenheten. Funkade alldeles utmärkt på Dalslandskanalturen. FlottörAnvänder idag bara en uppblåsbar flottör som jag köpt av Micael. Den tar mindre plats, och är användbar när man rolltränar. Den hemmagjorda använder jag inte.Jag har en hemmagjord flottör av två cellplastbitar i ett fodral med spänne till. Tar mer plats, men behöver inte blåsas upp när man ligger i vattnet. Förlängare till takräcketBestår av en fyrkantsstång i aluminium, ca 1,20 m lång, som jag klätt med liggunderlag i ena änden, ca 50 cm. Stången sticks in i takräcket, och på så vis blir det lättare för mej att själv lägga upp och ta av kajaken från biltaket. Jag lyfter kajaken i sittbrunnssargen, lutar den så att jag kan lägga upp fören på förlängaren, lyfter och flyttar mig bakåt, så att jag kan lägga in baken i stället, sedan lyfta in fören. Om man vill kan man lägga kajaken på marken bredvid bilen, lyfta upp fören och sedan lyfta aktern. Passar tyvärr inte lika bra till takräcket till min nya bil, men jag spänner fast förlängaren med spännremmar. Det funkar.
Kan inte låta bli att berätta om en dagstur jag gjorde från Lillängshamnen på Hammarö. När jag satte i på morgonen satt där ett gäng något förfriskade herrar men en omisskännlig finlandssvensk brytning. Vi pratade lite, de hade alla varit på sjön vid olika tillfällen. När jag kom tillbaka efter kanske 6 timmar, sitter de fortfarande där. Vi hälsar på varandra. De har inte blivit nyktrare... Till slut är alla saker inpackade i bilen och kajaken skall på taket. Självklart vaknar då gentlemannagenen hos en av dem. Han är en stadig bit och har säkert inte något problem att lyfta min kajak, men det går väldigt vingligt och jag hinner bli riktigt orolig över hur det skall gå med bilen!! Jag drar en suck av lättnad när allt har gått bra. DrivankareOm det blir så att jag skulle gå runt när jag är ensam, och inte klarar att rolla upp igen, så är jag tveksam till om jag skulle klara en flottöruppgång om kajaken ligger tvärs vågorna. Därför har jag tillverkat ett drivankare enligt Karin Mentzings beskrivning. Drivankaret gör att jag kan få kajaken att ligga med fören mot vinden och vågorna, vilket gör en flottöruppgång lättare. Jag fäster linan till drivankaret i däckslinan vid sittbrunnen så att jag lätt (med ett ryck) kan lossa den om det skulle behövas. Sedan löper linan fram till och genom handtaget i fören. Detta är den förligaste fästpunkten jag har, och om jag sätter den längre bak så får jag inte upp kajaken mot vinden tillräckligt. Använder det sällan, inte ofta det får följa med längre. BogsersystemHar äntligen hittat en flytväst jag vill ha med inbyggt bogsersystem, så nu har jag inget behov av det hemmagjorda. Har gjort ett eget bogsersystem, men tyvärr är det inte med så ofta, eftersom jag inte har fäst det permanent på flytvästen. Därför är det inte med när det behövs. Funderar på att skaffa ny flytväst, men å andra sidan kan man ju sy på några hällor på flytvästen så att det går att få fast...
|