Ekra Gassebol Frykerud Värmland Sverige Europa Tellus Vintergatan Universum

Start
Uppåt

Dag 7 Fredag 9/6 Håverud - Bockön, 11,3 km

Lasse kommer på morgonen och skall köra Boel tillbaka till bilen vid Ekenäs. Härifrån fortsätter jag själv. Vi passar på att köra över min kajak och packningen till andra sidan slussarna, eftersom jag inte får slussa. När Boel och Lasse har åkt tar jag det lugnt och slappar lite. Går på kanalmuseet, äter lunch på brasseriet och försöker fördriva tiden lite. Köper "Vildmarkskortet" som ger mej lov att tälta på de iordningställda rastplatserna längs kanalen.  Det är en annan dam i receptionen vid centret idag, och jag får förklara ett antal gånger att jag skall ha ett kort för fem dagar och för EN person. Att jag skulle vara ute och paddla ensam verkar tydligen orimligt.

Med lite trixande får jag i kajaken från kanten, som är stenskodd, och drar vidare mot slussen i Buterud, där jag enkelt kan paddla förbi. Pratar med kanalkontoret och får veta att jag måste vänta till på måndag med att slussa, men får tips om hur jag skall ta mig förbi i Dals Långed. Funderar på om jag skall ta mej in i Svärdlången vid Skåpafors för att slippa vänta till på måndag i Billingsfors och Bengtsfors. Landar på Bockön som är markerad rastplats, nyttjar toan och sitter en stund och velar vad jag skall göra. Paddlar över till Högsbyn och tittar på hällristningarna. Har varit här många gånger förut men med motorcykel, det är ju här Kajsas fotspår finns. Går den längre promenaden runt udden. Det är varmt och jag glömde solkrämen innan jag startade idag så det svider lite på armarna. Sitter en stund vid bryggan och tittar på kartorna och funderar. Plötsligt har jag en plan! Humöret blir genast lite bättre. I morgon får jag gå förbi i Dals Långed, har ju ändå hela dagen på mej, sedan kan jag fördriva en dag vid Baldersnäs och strosa runt där och på måndag är jag på G igen! Känns bra att ha bestämt sig.

Slussen i Buterud ses till vänster i bilden, en av många idyller längs kanalen. Jag tar vägen till höger.

Tar mej runt sjön tillbaka till Bockön där jag slår läger och badar. Lyssnar på fotbollsVMs första match på radion.

Dag 8 Lördag 10/7 Bockön - Baldersnäs 14,2 km + 2km på land

Lämnar Bockön vid 10-tiden, vattnet är alldeles spegelblankt och det är vindstilla. På väg in i det smalare partiet möter jag två hemmabyggda kajaker. Pratar lite med dem. Far förbi en familj som tältar som är igång med morgonbestyren. Kommer till Mustadfors efter ca en timme och kör så långt jag kommer för att spana efter ett bra ställe att ta iland kajaken. Hittar en båtramp, tar upp kajaken och packar ur och får upp den på kärran. Jag har packat ur alla tunga grejer ur det aktre utrymmet så att jag inte knäcker kajaken när jag drar den. Så bär det iväg. Det är ganska tungt att dra, och jag får uppförsbacke i början. Det är varmt och vindstilla och jag blir snabbt genomsvettig. Väljer att gå upp på den större genomfartsvägen, har för mig att den nedre vägen blir en brant uppför på slutet (vilket visar sig helt fel, hade helt klart varit bättre att gå den vägen). Det är en del trafik på vägen och det känns som folk stirrar lite när jag promenerar genom samhället. Kommer in på cykelbanan lite längre fram. Utanför pizzerian parkerar jag kajaken och går in. Klockan är då tolv, och jag beställer en sallad och en dricka. Ringer Boel och meddelar att första delen av promenaden gått bra. Packar ned salladen och promenerar vidare.

Råvarpen mot Högsbyn med hällristningarna.                                                                    Kajaken klar för landtransport.

Hittar ett ställe där det går att lägga i kajaken igen. Det är lite brant men det funkar, man får vara lite uppfinningsrik när man skall hantera en lastad kajak ensam. Går iväg och handlar dricka, glass och wienerbröd innan jag fortsätter. Det fläktar lite och det känns otroligt skönt. Jag far vidare mot Långbron och passerar Kanalvillan samtidigt som Dalslandia går ned genom slussen. Jag går inte genom slussen utan passerar under den vackra stenbron.

Viker in mot hamnen i Långbron och äter lunch på bryggan som ligger i skuggan. Under tiden kommer en traktor med en större motorbåt som skall sjösättas, så jag får lite underhållning under tiden jag äter. De har tydligen haft problem förra året och diskussionerna handlar om hur man skall undvika detta nu. Men det går galant. Jag är imponerad av han som backar ned släpet för båten är så bred att den precis kommer ned på rampen mellan bryggorna.

Promenaden förbi slussarna i Mustadfors och Dals Långed tog en timme, inkl. stoppet på pizzerian. Det känns OK även om det var ordentligt svettigt. Det ger lite ro inför de kommande landtransporterna. Paddlar vidare ut i Laxsjön mot Baldersnäs, och stannar till och lägger mej och solar och badar i en liten vik med en bra badklippa. Det börjar bli riktigt dräglig badtemperatur nu. Jag fikar och käkar upp mitt wienerbröd, tycker jag gjort mej förtjänt av det idag. Så småningom tar jag mej bort till lägerplatsen längst ut på Baldersnäs. Lyssnar på fotbollsVM och "Mardrömmer i Dortmund". För min del känns det inte alls som någon katastrof att Sverige spelat oavgjort mot Trinidad och Tobago. Paddling ger lite andra perspektiv.

Dag 9 Söndag 11/6 Baldersnäs 10,8 km

Tar sovmorgon och har packat ihop och är klar till kl. 11. Tar en tur upp mot Skåpafors för att se hur det ser ut där och för att fördriva tiden lite. Får mess från Lasse att han kommer lite tidigare än vi sagt, så jag vänder tillbaka mot Baldersnäs. På vägen kollar jag in rastplatserna på Billingsforssidan, men tycker inte att de är lika fina som vid Baldersnäs. När jag närmar mig båthamnen ser jag Lasse komma på motorcykeln ända ned till kajen. Han ser mig inte först men så småningom dyker jag upp som en prick. Han säger att jag är lätt att känna igen på paddeln. Vid Båthuset finns en liten strand jag kan landa på.

Vi käkar lunch på restaurangen och dricker kaffe med glass i caféet. Jag får mitt nya kapell som har kommit från Orustkajak. Nu slipper jag förhoppningsvis att vara blöt i rumpan. Det har varit Ok sen jag kom in i kanalen, för det har inte varit så mycket vågor men det kommer säkert. Jag får också lite nya böcker.

Läser på anslagstavlan att det är brasskonsert på kvällen, det kan ju vara ett bra tidsfördriv. Det är Smyrna brassband, så det blir lite halleluja och predikning också men det är otroligt skönt att få sitta i skuggan i gräset och sjunga med i "I denna ljuva sommartid". Efter konserten paddlar jag tillbaka till samma lägerplats som igår. Det kommer ett yngre par i kanadensare som jag pratar lite med på kvällen, men det ligger utom synhåll från mej. Jag har en hackspett som har bo i ett träd i närheten och jag hör ungarna pipa ibland. Min närvaro verkar inte skrämma, för föräldrarna flyger in och ur boet medan jag sitter och ser på. Hittade hålet i luftmadrassen i morse och satte lite silvertejp över, och har nya öronproppar som jag fick av Lasse så jag hoppas slippa måsarnas tidiga "konsert". I morgon får jag slussa! Det känns som äventyret börjar om.

Dag 10 Måndag 12/6 Baldersnäs - Degenäset 16 km, 7 slussar

Äntligen får jag slussa! I Billingsfors letar jag rätt på den kvinnliga slussvakten som verkar stressad så här första dan på säsongen. Storholmen är på ingång nedöver så jag hinner ta en fika medan jag väntar. Slussningen går bra och jag köper biljett för hela sträckan upp till Lennartsfors. Dock har hon ingen växel, så jag får vänta en stund men det gör inget, jag har ju semester! Jag är första turistbåten in i slussen för säsongen.

Slussvakterna har radiokontakt med varandra så i nästa sluss, som är 18:e slussen, är jag väntad och det är bara att köra rätt in. Killen som vaktar slussen är lite bekymrad för han har ingen radiokontakt med nästa sluss, som är 19:e-20:e. Jag tycker inte det gör nåt, jag kan ju bara leta upp slussvakten när jag kommer dit, jag har inte bråttom.

Forsen vid 19-20:e slussen, jag kör kanalen till höger.

Det är en häftig känsla när vattnet börjar forsa in i slussen. Hela vägen är jag dessutom ensam i slussen. Strax efter slussen stannar jag för att äta lunch och bada. Passerar ett av de minsta fågelskyddsområden jag sett, bara en  liten sten i vattnet med en buske på. I Bengtsfors var jag väntad och det var bara att köra rätt in i slussen. Jag stannar till och provianterar lite. Det är egentligen bara brödet som är på upphällning, och så köper jag lite mer frukt och en mjukglass förståss! Nu börjar sjön Lelång och jag har medvind när jag paddlar vidare mot de blånande bergen.

Har nyligen eftermiddagsfikat när jag passerar en fin lägerplats. Hade tänkt mej lite längre, men bestämmer mej för att stanna. Tvättar kläder.  Hör något underligt ljud hela kvällen, tror först att det är någon som blåser i näverlur, men eftersom det inte slutar så börjar jag fundera på vilken sorts djur det är som kan låta sådär. Det kommer inifrån land, samma ställe, kan det vara en strutsfarm? Hur låter strutsar?

Dag 11 Tisdag 13/6 Degenäset - Trollön,  42,2 km 3 Slussar

Drar iväg i lätt medvind. Passerar en klippa med två tjejer som håller på med frukostdisken och väntar på att de skall titta upp så jag får säga god morgon, men de verkar inte märka att jag passerar på 10 m avstånd. Det går att paddla tyst och obemärkt. Ser en del andra kanotister under dagen och paddlar en stund lite parallellt med en kanadensare och förvånas över att de paddlar så fort.

Två husvagnsidyller. Jag läste efteråt att man tydligen kan hyra en flotte och köra på sin egen husvagn för att "båtsemestra".

Hittar en liten strand med klippa där jag äter lunch och solar och badar. Vädret har bara blivit bättre och bättre och det är lite svettigt att sitta i kajaken. Den blåst som finns blåser med och svalkar inte så mycket. Under lunchen upptäcker jag att jag saknar ett sjökort, så Lelången blir ännu lite längre. Har ett vagt minne av att jag kanske lämnade kortet hemma med flit och att jag klarar mej med översikten den korta bit som fattas.

Efter lunchen passerar jag en liten udde med sandstrand och två kajaker. Tror inte att dom ser mej dom heller. Vinden vrider och vänder lite samtidigt som den friskar i lite. Håller upp längs västsidan för att få lite lä och mer medvind när jag vänder in mot Lennartsfors. Så småningom får jag bra skjuts iväg när jag tar sikte på några byggnader i Lennartsfors och får surfa lite. Det är lite knepigt att ta sig iland för bryggan är en lite högre flytbrygga som ligger direkt i vinden. Det sitter två tyskar och fikar vid bryggan med en kanadensare, jag frågar om de är på väg upp, men nej, dom har precis slussat ned. Jaha, så ni skall ut åt det hållet, säger jag och tittar mot det håll jag kommit ifrån. Ja, säger dom och ser lite molokna ut inför den väntande motvinden.

Hittar slussvakten, som är dansk, mitt i eftermiddagsfikat, och kommer upp lätt och fint och passerar genom ytterligare en av alla dessa idyller som finns längs kanalen.

Nu är jag inne på kända vatten, har paddlat här en påsk för några år sedan. Rundar en udde och vänder söderut, och nu får även jag ta del av motvinden. Kollar in det första vindskyddet, men det ligger i blåsten och det är svårt att komma till  med kajaken vid de steniga stränderna, så jag kör vidare till nästa där jag varit förut. På det bästa stället att dra upp kajaken har någon staplat upp stockar som skall bli ved! Prövar några olika ställen att  gå iland, men är inte nöjd, så jag drar vidare i motvinden. Det börjar kännas att det har varit en lång dag nu och motvinden känns onödig. Nästa vindskydd ligger i lä, men det går inte att landa med kajaken, för stenigt. Efter en pustpaus tar jag sikte på Trollön som är det sista vindskyddet i närheten. Här går det äntligen bra att komma iland. Är lite blöt och trött, så jag lagar frystorkad middag för att få i mej mat fort. Bestämmer mej för att inte sätta upp tältet utan sova i vindskyddet som är ganska fräscht. Badar och tvättar håret, känns gött. Trollön ligger delvis i Sverige och delvis i Norge, men jag  sover gott på svenska sidan.