Ekra Gassebol Frykerud Värmland Sverige Europa Tellus Vintergatan Universum

Start
Uppåt

 

 

 

Vägra frystorkat!

 Frystorkat är bekvämt, men tråkigt och dyrt. Det finns alternativ! Det finns också bra böcker för den som vill bli duktig på området. Här är en mycket kort inledande information, mer avsedd att skapa intresse än att färdigutbilda vildmarkskockar.  

Jag vill först slå ett slag för lite ordentligare luncher. Man behöver det om man ska paddla en hel dag! Jo, det går att överleva på mackor och kaffe om man äter ordentligt på kvällen, men kroppen får då ta mycket energi från sina lager under dagen och man blir onödigt trött och sliten, och risken att man skadar sig (sträckningar, muskelfästen etc) ökar. Lunchen måste inte vara varm, och går bra att förbereda kvällen före när man ändå lagar middag. Långsamma kolhydrater är bra, proteinerna gör bättre nytta på kvällen. 

Bra mat som inte är frystorkad:

Rotfrukter: De flesta rotfrukter håller sig bra och tål att bli lite klämda. Morötter och potatis är väldigt användbart. Köp tvättad potatis så blir det mindre söligt i kajaken. Lätt att stuva också, stoppa in här och där i packutrymmena där det blir små hål (det blir det alltid, hur fullt man än tror att det är!). Potatis kan skalas, skäras i små bitar och kokas, tar då bara ca 10 minuter. Måste inte koka hela tiden för den som snålar på bränsle, stäng av, lägg på lock och låt dra några min. i det varma vattnet, koka upp en gång till. Koka dubbel portion, så kan resten bli stomme till nästa dags lunch. En rå, skalad morot som komplement till lunchen ger bra energi och fibrer, som ju kan bli bristvara ute i buschen. 

Grönsaker: Det finns bra konserver, t ex majs i små 2-port-burkar. Wok-grönsaker finns på burk. Cocktail-tomater håller sig bra om man inte mosar dem. Böngroddar (mungbönor eller alfa-alfa) går att grodda i liten burk under resan, och är goda färska eller stekta. Purjolök håller sig bra och tål att bli lite klämd, blir någon del dålig så skär bort den. Vitlöksklyftor är tåliga. Kronärtskockshjärtan, soltorkade tomater etc finns marinerade och inlagda i små burkar. Bönor, t ex kikärter, kidney-beans, vita bönor eller black-eye finns torkade eller på burk. Torkade tar väldigt lite plats. Blötlägg på morgonen i burk, slå bort blötläggningsvattnet på kvällen, koka upp i nytt vatten och häll på termosen ca 30 minuter! Gott kalla nästa dag med cous-cous till lunch. Sparris på burk är inte särskilt utrymmeseffektivt, men i en risotto med räkor är det väldigt gott! Om det inte är en treveckorsexpedition till antarktis så brukar det finnas plats, snåla in på något annat än maten! 

Gryn etc:  cous-cous är väldigt lättlagat, bara häll i kokande (gärna + buljongtärning) vatten, låt stå i 5 minuter, klart! Smakar väldigt lite, måste blandas med grönsaker, lök, tomater, någon smakrik korv etc. Gör dubbel portion, gott kalla till nästa dags lunch också! Häll lite god salladsdressing över. All pasta är bra, men långa bandspagetti i nystan tar väldigt stor plats, välja andra sorter. Tortellini är utmärkt, blir lite mer mättande. Ris måste inte vara snabbris, lägg vanligt ris i blöt i en burk på morgonen och koka på kvällen, så är koktiden ca 10 minuter. Måste inte koka hela tiden heller. Fullkornsris med 10 min koktid finns, blir lite matigare och nyttigare. 

Vatten är ju ett kapitel för sig. Det är ingen höjdare att bli magsjuk på paddelsemestern, men är faktiskt ganska lätt hänt om man inte tänker sig för. Om man ska spara vattnet många dagar och det blir varmt, så kan det vara bra att ha några flaskor med köpt buteljerat vatten (Imsdal e d) som är nästan sterilt. Spara dem till sist i så fall. Vanligt kranvatten har begränsad hållbarhet, men håller ganska länge om det är bra kvalitet från början. Klorerat ”stadsvatten” håller bäst, tänkt till om du har egen brunn och kanske halvdålig vattenkvalitet redan från början. Vattenreningstabletter (puritabs) finns på apoteket, eller om man har gott om bränsle kan man koka vattnet. Koka, kyl fort och spara sedan inte för länge. Samma gäller om man fyller på sötvatten ute. Gästhamnar, affärer etc har oftast kontrollerad vattenkvalitet, men privata brunnar kan vara lite si och så. Sjövatten kan variera väldigt. Det är ofta OK att dricka direkt, men så fort man häller upp i flaskor för att spara så bör man tänka sig för. Bakterier blir dubbelt så många varje 20 minutersperiod... Potatis kan alltid koka i havs/sjövatten. Till övriga varor kan man blanda 50/50 havsvatten och sötvatten om man är på västkusten, annars blir det för salt. På ostkusten går det bra att koka i enbart havsvatten. 

Kött: Färdigstekt, fryst kött kan användas dag 1. Men fryst mat är känslig och tar mycket plats! Rökt och salt kött, t ex kassler, håller sig några dagar, lite beroende på hur varmt det är. Frys den gärna först! Det finns skinka på burk för den som inte kan vara utan kött, det finns Bullens pilsnerkorv på burk. Det finns salami, ölkorv, joddlarkorv, pepperoni etc som inte behöver kylförvaras (läs på förpackningen!) och som håller sig bra och ger mycket smak. Det finns räkor, tonfisk och krabba på små konservburkar. Och för den som vill imponera finns div. stuvningar på burk, vem blir t ex inte imponerad av en ihopsvängd hummerstuvning? Säg att det är mormors gamla recept, men tala inte om att hon också använde konserver...  

Nu måste man ju inte äta kött varje dag för att överleva. Bönor är t ex proteinrika och betydligt lättare att ha med sig än kött, se ovan. Det finns också torkat ”sojakött” som kan fungera bra, men det behöver koka ganska länge. Jag tycker kanske det känns onödigt, det är trots allt väldigt liten risk för bristsjukdomar under 1-2 veckor paddling per år, men fungerar säkert bra för den som vill. 

Goda tillbehör: Pesto (basilika-vitlök-parmesan) finns på burk, håller sig bra även utan kyla. Jättegott att blanda någon msk med kokta potatistärningar eller tortellini! Tapenade (olivpasta) håller sig bra utan kyla om burken är oöppnad, bör sedan ätas inom några dagar (men det gör man ju gärna!). Salladsdressing går att ta med färdigblandad, blanda god olivolja, (balsam)vinäger och favoritkryddor! Riven parmesanost håller sig bra, och är helt nödvändigt. Lite god olivolja är också oumbärligt. En bit gorgonzola till pastan är heller inte fel. Är eg. kylvara, men håller ett par dagar om det inte är för varmt. Creme fraiche, t ex franska örter, är jättegott till tortellini, håller sig faktiskt ganska bra åtminstone 2-3 dagar. Frys gärna först! 

Man kan göra en bag-in-box av platypusflaskan om man inte vill ha med sig 3 l vin ensam på en 3-dagarstur, det kan ju bli lite tungt att paddla om man måste dricka så mycket. Flytta över vinet från flaskan med en hävert, så undviks onödig luftkontakt, pressa ut all luft och stäng till. En risotto t ex blir mycket godare om den får koka i lite vin! Det blir en liten vinsmak på vattnet när du går tillbaks till att använda flaskan till vatten, glada minnen av förra paddlingens fest! 

Kryddor måste man ju ha, annars blir det inte gott! Salt och peppar, grillkrydda, curry, timjan etc. Filmburkar i plast är bra, eller superkompakta kryddburkar som finns att köpa i sportaffärerna. Buljongtärningar ger väldigt mycket smak per utrymme. Liten flaska soja kan vara bra. 

Ägg håller sig väldigt bra även om de inte kylförvaras, förutsatt att de är råa. Innebär dock att de är lite mer krossningskänsliga. Packa ordentligt! Ägg kan kokas samtidigt med t ex potatis eller tortellini, och håller sig sedan 1-2 dagar. Eller laga omelett! God kall till nästa dags lunch! Och så blir det lätt att göra pannkakor, stek i Trangian! Pannkaksmix fungerar, men det är godare att göra själv, ta bara med mjöl. Torrmjölk går utmärkt! 

Bra halvfabrikat: Blå Bands vegetariska färssås på påse är god. Det finns div. pastasåser på burk eller pulver. Ska ofta blandas med mjölk, torrmjölk fungerar utmärkt. Öka på kryddningen lite så blir det riktigt gott! Kan också ätas med ris eller cous-cous. Soppor på pulver känns som nödlösningar, förutom varma koppens fruktsoppor som är riktigt goda, som efterrätt eller som extra fika på eftermiddagen.  

Frukt: Många sorter tenderar att bli övermogna och smetiga väldigt fort i kajaken. Äpplen är bäst, stöttåliga och hållbara. Lyxigt: fruktsallad på burk. Det finns också ”spray-grädde” på burk, men den är kylvara och lämpar sig nog bäst för kalla vinterpaddlingar.  

Efterrätter: Efterrätter kanske är onödigt utrymmeskrävande, men det behöver ju inte vara efterrätt varje dag! Är du gottegris, så skaffa en paddelkompis med stor kajak att dela tält och kosthåll med, så ordnar det sig alltid, även om du själv har en liten kajak. Tro mig, jag har verkligen testat denna metod! Finns många bra efterrätter på pulver, t ex chokladmousse. Det finns också inlagda marinerade plommon i cognac, lime- och flädermarinerade jordgubbar etc. Fräs äppelklyftor i lite smör i stekpannan, krydda med kanel och socker, ät med en god knaprig kaka till. Krossade Digestivekex blandade med lite smält smör och kanel kan bli ”pajdegsbotten”, fyll sedan med stekta äppelklyftor så har du en färdig äppelpaj. Det finns vaniljsås på pulver för riktiga finsmakare. 

Kakor och godis kan man väl inte paddla utan? Inte jag i alla fall! Köpta eller hemmabakade går lika bra. Jag har en gång varit med om paddelkompisar som efter 3 dagars paddling halade fram en prinsesstårta, för det var ju mors dag... Visserligen paddlade vi då kanadensare och hade därmed gott om plats, och visserligen borde den antagligen ha kylförvarats, men gott var det! 

Bra och lätta maträtter: 

Lägg till kassler eller något annat proteinrikt till middagen!

Lunchsallad av kokta potatistärningar, majs, purjo, hårdkokt ägg och lite pepperonikorv, med salladsdressing över.

Tortellini med pesto och cocktailtomater. Gott både kallt och varmt.

Wok-grönsaker med cous-cous och curry, gärna lite purjo. Bönor är gott också!

Kokta potatistärningar med pesto och ev. ett hårdkokt ägg.

Cous-cous paella med purjolök, ev. majs, burk-räkor, vitlök, saffran, salami och cous-cous. Strimlad, stekt kyckling som sedan frysts kan blandas i, men då bör det serveras första dagen, kyckling håller sig dåligt.

Pastasallad med purjo, tonfisk, tomat

Risotto med vitlök, purjo, räkor, sparris och parmesan.

Pasta med vitlöksmarinerade kronärtskockshjärtan och parmesan.

Omelett med potatis, purjo och korv. 

Bäst är att nästan all mat smakar underbart ute efter en hel dags paddling, så krångla inte till det för mycket! (Jag har hört att det t o m finns de som äter frystorkat!)

 

/Boel Olin

boel.olin@telia.com