Start
Uppåt
I förrgår
Vaddå 0.75?

 

 

 

Nu har jag äntligen fått på dom nya extraljusen också. Dom gamla var väl ganska ok, ett par Hella FF100. men det var två problem. Det första var att dom tog i framskärmen när framgaffeln fjädrade ihop. Det var inget jag märkte men skrapmärkena syntes tydligt på framskärmen så man kan ju anta att fjädringen blev "något" begränsad när lamporna tog i. Dom gamla ljusen finns nog med på någon av dom äldre bilderna.

Det andra problemet med dom gamla ljusen var kanske inte så där superfrekvent men jag märkte av det en gång och den gången räckte. Det var när jag åkte från polcirkeln i Norge och ner till Trysil i ett streck. Sista 5 timmarna var körning mitt i natten med dimma och svinkallt väder. Efter några kilometer med extraljusen på så dog handtagsvärmen tack vare den inbyggda spänningsvakten i Hondas original-handtag. Visst är det kanon bra men just då hade jag nog hellre sett ett urladdat batteri än kalla händer.

Dom gamla lamporna hade ju 2x55 watt H3-halogenlampor = 110 watt. Med dom nya Xenon ljusen så får jag ljus motsvarande 2x250 watt halogenljus men dom drar bara 35 watt i driftsläge. Enda problemet är väl bara priset men man får väl ändå inte ta med sig något dit man går. Vilket ljus!

         

Här syns den nyupplysta Varaderon vid sydändan av Nedre Fryken en gôrgo morgon i slutet av april år 2002 e.kr. Snacka om "fin väg till jobbet".

 

Och här syns lampmontaget lite bättre och det skall nog mycket till om dom här lamporna skal lyckas slå i skärmen, nu skall natten bli dag

Så nu är allt monterat och fungerar. 2 st Hella DE Xenon samt 1 st Hella Micro DE dimljus. Xenonljusen kräver 25 000 volt för att tändas så med varje Xenonljus ligger det specialrelä, kablage samt en ganska stor "tänddosa" som väl innehåller en bamsekondensator i vilken det vore j.....t dumt att stoppa ner fingrarna. Men allt verkar ordentligt gjort, inkapslat och isolerat så det skall nog hålla. Vi återkommer med utförligare rapport efter första riktiga mörkertestet.