Ekra Gassebol Frykerud Värmland Sverige Europa Tellus Vintergatan Universum

Start
Uppåt

Resan

Eftersom vi ville ha våra egna kajaker med oss så blev det till att åka bil. På utsidan.se hittade vi Kalle som  också skulle dit och åkte med oss. Vi valde att åka 45:an upp hela vägen, via Gällivare och Kiruna  över mot Narvik och E10:an ut. Vi trodde att vi skulle tjäna på det  tidsmässigt eftersom det är ganska rak 110-väg stora delar av vägen. Det var ca 180 mil till Kråkberget där vi skulle samlas.

Vi startade på fredag eftermiddag, lite sent eftersom Kalles tågbyte i Karlstad inte väntade på honom. Vi tältade på vägen upp och åt till stora delar medhavd mat. Första övernattningen blev strax norr om Orsa. Här har vi just ätit Tjälknöl och potatissallad.

Lasse åkte med på motorcykel och körde sedan vidare till Nordkap. Strax innan Sveg stod han vid vägkanten och viftade när vi åkte  förbi. Soppatorsk! Som tröst fick han en kaka när vi kom tillbaka och räddade honom.

Skall passa på att berömma alla Statoilmackarna på vägen. Eftersom jag har kort där var det där vi stannade. I Sveg lånade man utan problem ut en extradunk. Deras toaletter var otroligt fina och fräscha. Och så finns det ju kaffe och kakor.

Dag två åkte vi långt, nästa tältplats blev strax utanför Gällivare.

När vi väl hade tagit oss ner på E10:an så var vi inne på de norska fina och vackra men väldig krokiga vägarna. Det kändes som  om vi aldrig skulle komma fram. Det blev ett fikastopp, med kaffe och  våffla på ett charmigt ställe. Men det var dyrt, förstås.

Hur  långt kan det vara kvar nu då?

På vägen hem åkte vi på inrådan från norrmännen färjan från Lödingen till Bognes och sedan det som kallas för Silvervägen över mot Arvidsjaur. Hemresan blev på det sättet 30 mil kortare. Och det var en betydligt roligare väg att köra. 45:an är ganska tråkigt. Många träd blire... Fast vi genade innan Arjeplog och hamnade på en liten  grusväg. Men det var klart kortare och snabbare  ändå. Vi körde även vägen om Bräcke för att släppa av Kalle som skulle iväg på grottmöte. Därifrån genade vi också lite så att vi slapp  kroken förbi Sveg.

Vi körde total 180+150 mil. Uppresan tog drygt två dar, vi startade på fredag em och var framme på söndag em. Hemresan gick på två dar, start lördag morgon och hemma söndag kväll. Vi klarade att köra gamle forden med 3 personer och packning plus två kajaker på 0,85 l/mil.

När vi kom hem så tog vi oss ett bad.