Ekra Gassebol Frykerud Värmland Sverige Europa Tellus Vintergatan Universum

Start
Uppåt

 

 

 

030907

 

Under augusti o september sen blev det bara lite småsvängar runt Vänern, till Trysil och till Göteborg. Den 7:e september var det dags för LoCats höst tur ner till Grebbestad för att äta lite räkor. Den resan tvingades jag avbryta i förtid när resten av gänget skulle ta ”genvägen” över Årjäng-Arvika hem från Dalsland.

LoCats gänget på väg ner genom Dalsland mot räkorna.

Och vilka goa räkor sen.

Vid en inspektion av bakdäcket lyste stålkorden igenom gummit. Så istället för en kurvig tur runt västra Värmland blev det en orolig tur i 70 hemåt. Men det gick bra o däcket höll. Jag hade naturligtvis redan tidigare sett att däcken började bli lite slitna men efter överläggningar med mina kamrater och deras bestämda råd så enades vi om att däcket ”säker skulle gå ett par hundra mil till”. Eftersom jag hade halkat hem från Dalsland på stålkorden och med hjärtat i halsgropen ville jag inte fresta på lyckan något mer.

Bakdäcket kondition då jag bestämde mig för att åka raka vägen hem.

Och efter demontering hemma, ca 1.5-2.0 mm gummi kvar mellan vägbanan och luften inne i däcket, puh. 

Så direkt vid hemkomsten demonterade jag däcket för att ta med det in till däckverkstaden dagen efter, i bil. Men jag blev lite fundersam när jag sedan fick känna på det demonterade däcket. Jag trodde nog att det var ett antal millimeter tjockt gummiskikt runt korden men när man nu kunde de känna med fingrarna så uppskattar jag kvarvarande godstjocklek till ca 2 mm. En lite större sten eller dylikt hade antagligen gått rakt igenom däcket. Nästa gång blir det däckbyte i god tid. Det enda roliga i kråksången är väl att man kan kosta på sig lite kaxighet gentemot såna som måste ”burna” slut sina däck:

”Riktiga karlar äter inte sushi, dansar inte nyktra och burnar inte slut på sina bakdäck, dom kör slut på dom……”

…Men när man kom hem till denna välkomst kommitté så var ju allt lugnt....

Efter denna lilla fadäs fick jag fästa vakumslangen till Scottoilern en gång till, denna gång fästes den med lim för att inte lossna igen. Nu tänkte jag att det inte skulle hända så mycket mer men det var nu dom riktiga problemen började.