|
|
Funderingar
och ändringar inför 2004 Nu så
här innan säsongen brukar jag också fundera på och planera ytterligare förbättringar,
kompletteringar och andra förändringar på cykeln. Jag har
ju nu i ca två år kört med en bilstereo i toppboxen. Denna byttes i höstas
till en nyare Sony som dessutom tar MP3 cd. Dessutom monterades en ny fjärrkontroll
på styret som egentligen är gjort för marina förhållanden men den verkar
fungera bra. Och till skillnad från den gamla fjärren så har denna nya en
display så att man ser vilken cd eller radio kanal som spelas just nu. Däremot
så plockades CD-växlaren bort från toppboxen. Den klarade vibrationer och
gupp sämre än bil stereon fastän det väl egentligen borde vara tvärs om.
Och med denna nya stereon så kan man ju stoppa i en MP3 cd med ett antal hundra
låtar. Men för att vara riktigt säker på att inte behöva lyssna till samma
låt två gånger så har ett par vinter veckor lagts på att lägga in hela
cd-samlingen på datorn. Med ca 800 titlar så har det tagit ett tag men nu är
det gjort och allt finns på hårddisken. För detta ändamål har jag också köpt
en liten bärbar MP3 spelare med 60 GB hårddisk (http://www.creative.com/products/product.asp?prodid=9288
) där hela cd samlingen går in. Nu återstår bara att testa hur den skall
kopplas till stereon på cykeln för bästa funktion. Annars
så är det ju många andra saker som suger. Det mest aktuella är väl byte av
stötdämpare och fjädring. Jag har varit på gång tidigare och alla som har
gjort det säger att det blir som en ny, mycket bättre cykel. Och efter att ha
läst senaste ”MC-Avisa” (http://www.mc-web.no/Webdesk/netblast/pages/index.html
), en bra Norsk mc-tidning i tabloid format, så har jag väl nästan bestämt
mig. Det får nog bli ett par ”Öhlinare” fram och bak. I den Norska
artikeln var det en grabb som hade bytt på sin Varadero och han var mycket nöjd.
Han kom dessutom med tips om däck som han tyckte var kanon bra. Han hade liksom
jag tidigare kört på Pirelli Scorpion och precis som han skriver så håller
dom länge och har bra egenskaper men cykeln kan kännas lite oprecis när däcken
börjar bli slitna (Och då menar jag inte slitna så att korden syns utan lite
lagom halvslitna). Han hade nu provat Metzeler Tourance och tyckte dom var kanon
men han visste inte än om dom går lika långt som Scorpionerna, men det kanske
kan vara värt att kolla. Nästa
sak som jag också har funderat på är att byta sadeln till en Corbin sadel (http://www.corbin.com/honda/hv.shtml
). Jag gjorde det på min Tiger jag hade tidigare och den var helt suverän.
Enda nackdelen, förutom priset på ca 6-7 000:-, är väl att på Tigern så sänkte
det sitthöjden med ett par centimeter och det är jag lite orolig för.
Dessutom så får man en lite annan benvinkel och man måste dessutom hålla
benen mer utåt vid stillastående eftersom sadeln är bredare. Vi får se vad
det blir framöver men i en Corbin sitter man som en kung. Nästa
förändring skall nog istället bli ett par xenon ljus (http://www.xenonljus.nu/
). Det har nu kommit i satser med både hel- och halv ljus och det vore
verkligen suveränt. Jag har ju redan sedan tidigare två st xenon som extra
ljus för helljuset och dom lyser verkligen upp tillvaron. Dom drar dessutom
bara ca 38 watt i driftsläget men motsvarar ca 250 watts vanliga halogen
lampor. Detsamma skulle gälla även det vanliga ljuset, dvs att istället för
att dra 2x55 eller 2x60 watt så skulle strömförbrukningen bara bli ca 2x40
watt vilket skulle ge extra och välbehövliga watt till värmehandtagen som nu
inte alltid går på full låga. Men kostnaden är ju tyvärr ganska hög och
dessutom funderar jag på var jag skall få plats med elektroniken som kräver
en del utrymme. Men det skall nog lösa sig. Men den
klart största fördelen torde vara att man syns bättre. Efter att min kompis
planterade sin Sprint ST i sidan på en personbil som inte ”såg” att det
kom en mc (http://www.locats.com/historier/veckan.borjade.bra/index.html
) så har jag dekorerat min Varadero med reflexer, orange och självlysande ark
så att den numera liknar en julgran. Men vad gör man inte för att synas och
slippa krocka. Med ett par xenon ljus i framändan så vore det ju hundan om
inte alla skulle se att det kommer ett fordon….. Sen
skall det bli spännande när dom nya kartorna till min nya Garmin 2610 (http://www.garmin.com/products/sp2610_2650/index.jsp
) kommer. Hitills så har det ju funnits kartor över nästan hela Europa med
undantag från Norge där bara Oslo området finns med. Så förra året så kom
det topografiska kartor över hela Norge som gick att ladda över i Garminen men
tyvärr så funkade ju inte rutt planering osv på dessa kartor. Men nu är det
utlovat att det skall dyka upp heltäckande kartor över Hela Norden i början
av året. Och det är ju fortfarande så att villa man köra vilse för att upptäcka
något nytt så är det ju bara att stänga av GPS’en.
Sen
skall Touratec (http://www.touratech.de/shop/de/dept_23.html
) också komma med en låsbar hållare till Garmin 2610:an, bara att beställa
och montera så snart den kommer. Sen är ju den nya 2610:an lite smalare så
det blir mer plats på styret för Ipaq’en. Men den behövs ju igentligen inte
bara Garmin får fullständig täckning i Norden. Skulle väl vara för att hålla
koll på geocacharna då. Sen är det väl bara att ge sig ut. Nordkap vore fint att se igen, och Lofoten gick lite fort förra gången. Östkusten och Höga kusten skall ju också vara fint. Norge är ju aldrig fel. Skottland bara måste jag till någon gång. Och alla småvägar i Bohuslän som slingrar sig runt berg och sjöar. Södra Tyskland skall ju också vara vackert när man kommer bort från dom stora vägarna. Egentligen spelar det ingen roll känns det som just nu, till och med vägen hemifrån till jobbet vore en dröm att få köra just nu. (Ok då, det
kommer antagligen ett antal skit sköna skiddagar till, och med lite tur lägger
sig isen blank så att man får lufta långfärdsskridskorna. Och Hockey-Bockey
säsongen är ung ännu. Men Mc abstinensen rycker i högerhanden, vill åka
nu!). |