Ekra Gassebol Frykerud Värmland Sverige Europa Tellus Vintergatan Universum

Start
Uppåt

Paddelträff på Hvaler

Läste i norska Padling att det var kajakträff på Hvaler, tyckte det lät spännande, så vi åkte, Boel och jag i början på juni. Hvaler är en ögrupp som ligger strax nordväst om Strömstad, jag passerade förbi i fjol, men besökte aldrig Hvaler då för det var lite blåsigt. Vi funderade från början på att paddla från Strömstad och ut, men jag skulle vidare till Halmstad på måndag morgon, så för att vara säkra på att komma iväg på söndag så åkte vi bil. Vi startade från Boel på fredag morgon, och anlände till Storesand strax efter lunch. Då hade vi varit en sväng i Fredrikstad och shoppat, ffa köpt en karta över området.

Storesand är som det låter, en stor och fin sandstrand, med låg tallskog där det var superfint att tälta. Vi anmälde oss i sekretariatet när vi kom och fick varsin T-shirt och ett festivalband. Vi hade tagit med oss Lasse stora tält, som vi inte hade använt sen Stockenträffen förra året. När vi satte upp det hittade vi mina kvarglömda strumpor...

Vår tältplats på fredag eftermiddag. Så småningom blev det fler tält runt omkring oss.

Det fanns en mängd olika turer man kunde anmäla sig till under helgen, och vi hade anmält oss till fredagens nattpaddling. Men vi hade gott om tid att hinna göra en egen tur innan dess. Det blev en liten badtur. Det man minns bäst från denna helgen är det fantastiska vädret. Nästan 30 grader varmt och vindstilla hela helgen. På kvällen var det först officiell invigning och sedan hade man tänt flera stora grillar på stranden.

Nattpaddlingsgänget på väg ut.                                                                                     Reflexer i vattnet.

Nattpaddlingen blev en fantastisk upplevelse. Vi paddlade ungefär samma tur som vi hade paddlat innan, men kvällsljuset och stillheten och alla paddlare med pannlampor blev en häftig upplevelse. Vi var tillbaka på stranden till ca 12.30.

På lördagen fanns många turer att välja mellan, bla kunde man paddla på Harrytur till Strömstad. Det betyder att man går på bolaget. Vi valde inte den turen. Man kunde också göra utsjöpaddling till Torbjörnskär, vi gjorde inte den heller, eftersom vi ville se så mycket som möjligt av Hvaler. Den vi hade valt blev inställd för det var inte så många som hade anmält sig till den, men det gjorde inte så mycket för allt var ju nytt för oss ändå. Vi fick paddla en tur runt Akeröy.

På blankt vatten, med färja Strömstad- Sandefjord i horisonten.

Avfärden var ganska välorganiserad med skyltar för samlingsplatser för olika turer. Vi blev uppmanade att dricka mycket pga värmen, vilket vi gjorde Boel och jag, och så blev vi kissnödiga... Det är inte så vanligt i Norge med grönlandspaddlar, så det väckte en viss förundran. "Hur kan du paddla lika fort som jag?" Det var många som var nyfikna och som fick erbjudande om att pröva. Fick senare höra att Morten varit ute och paddlat med några som varit med, och som berättat om våra grönlandspaddlar. I gänget fanns också två dukade kajaker, byggda hos Anders Thygesen. De går att känna igen på formen på något sätt. Framme på Akeröy blev det sol, bad och lunch, och en liten promenad.

Fästningen på Akeröy, som byggdes som försvar mot svenskarna.                                Storesand från sjösidan.

Efter lunch rundade vi ön innan vi vände hemåt igen. Det blev väldigt hett till slut, så jag stilade lite med en balance brace, som är ett bra sätt att bada från kajaken.

Det blev till slut många kajaker på stranden, och mycket att titta på.                             Ville man inte paddla så fanns det andra sätt...

Det hade kommit betydligt fler paddlare under lördagen. Det fanns också gott om försäljare som ställde ut kläder och tillbehör och kajaker för provpaddling. Boel köpte en torrdräkt till ett bra pris. Vi passade också på att gå en promenad in till affären i Skjärhalden och proviantera lite. Jag hade tänkt ta med rabarber så att vi kunde göra rabarberpaj, men den hade jag glömt hemma. På väg till Boel hade jag handlat nya, men den kassen stod kvar hemma hos Boel. I affären hade de inga rabarber, så det var nog inte meningen att vi skulle ha... Men lite godis och annat blev det ju. På kvällen blev det återigen grillfest på stranden, nu med betydligt fler deltagare.

På söndagen fortsatte det fina vädret, vi var en stor grupp som paddlade till Tisler där det blev mest sol och bad. Vi passade på att öva lite rollar i viken, eftersom det var ganska badbart. Det var fler som hängde på och övade både det ena och andra så det fanns en del att titta på. Sen var det tyvärr dags att bege sig hemåt, packa ihop tält och grejer och så vidare. Men som vanligt i Norge var det en trevlig och avspänd atmosfär, och otroligt fina omgivningar. Jag rekommenderar den som inte varit där att pröva. Vi åker nog tillbaka nästa år.