Ekra Gassebol Frykerud Värmland Sverige Europa Tellus Vintergatan Universum

Start
Uppåt

 

 

 

Så var det ju, man hade läst en massa om "Iron Butt", dvs. minst 1000 miles på 24 timmar. Kan det gå? Kan det vara vettigt?

Mycket funderande var det, och i dom senaste reportagen så verkade det ju inte så himla kul. Dom hade kört Finland runt i nollgradig temperatur och lite regn. Men för att veta så måste man ju testa. Så jag och några kompisar sa att vi kanske skulle testa när vi åker till Nordkapp i sommar, dra hela vägen från Karlstad och 161 mil norrut. Då skulle man hamna ca 20 mil norr om Karesuando. Det kunde ju vara nått.

Men jag ville testa lite först så i måndags, dagen före nationaldagen så tänkte jag att eftersom många kompisar var borta, en del jobbade och Malin var på väg från Karlstad till Lysekil i Kajak så kan jag ju dra en repa och se hur det går.....

Så väckarklockan ringde 01:30, och 01:35, och.... osv, ja ni fattar va? Men slutligen vid 2 snåret så bestämde sig kroppen för att det gick bra att stiga upp. (Jag hade ju lagt mig vid 18 tiden och dessutom sovit en stund på eftermiddagen så det var ingen fara.) Sen tog det ju en stund att montera på allt och att vakna till men framåt 03:00 så petade jag i ettan.

Här startar vi från Ekra i Gassebol strax utanför Fagerås ca kl 03:00 måndagen den 5:e juni.

Jag har ju tidigare skojat om att "Då får man väl sätta på två st GPS för att få fördelarna med dom olika modellerna". Och det var precis vad jag hade gjort. Garmin SP 2720 är suverän på alla sätt och vis men ibland så vill man som gammal orienterare ha en karta där norr är uppåt och som är platt som en pannkaka. Detta för att bättre kunna avgöra avstånd och vart man är i den stora vida världen. Så nu skulle det testas med en Garmin 276C bredvid 2720'an.

Och här är andra tankningen vid 04:48 snåret i Köping.

Och Bamse ser riktigt pigg ut.

Och vid tankningen i Stockholm vid Kungens Kurva så kändes det bara fin fint så det var bara att fortsätta. Och fram tills nu hade jag stått på ganska bra där det fanns viltstängsel. Det var ingen trafik alls och bra väder, förutom att det fläktade lite men det gjorde ju också att det inte blev någon dimma. Enda problemet var att två av mina fingrar på vänster handen "somnade", dvs blev helt vita. Men dom fingrarna har jag ärvt av mor, hon har också två fingrar som domnar bort ibland när det är lite kallt. Men efter att ha "väckt" dom båda sovande så var det bara att dra vidare söder ut.

Här har vi kommit till Värnamo och har bara ca 90mil kvar hem.... Men allt kändes ok.

Och efter att ha sett en stor del av södra Sverige på 18 timmar så var vi åter hemma. Jag hade förväntat mig att vara trött, ha skavsår, vara helt paj, må dåligt, bara längta efter en säng osv. men jag blev gôr besviken. Jag var pigg som en mört och hade gladeligen kört vidare några timmar till. Det var nästan lite: Va? är det redan slut. Så precis som dom skrev i någon av de senaste artiklarna om IronButt, "När man nu har klarat detta så börjar man fundera på GN72... Jag tror det står för Gibraltar till Nordkapp på 72 timmar.......

Här är vi hemma och allt har fungerat perfekt och det har blivit över 1610 kilometer, dvs över 1000 miles.

Sen var det det här med två st GPS'er på cykeln. Jag kan bara säga att det fungerade super bra. 2720'an fick stå för köranvisningar och detalj instruktionerna när man skulle igenom Stockholm och krånglet söder om oslo. 276c'n fick stå för översiktskartorna, in- och utzoomning när man ville se detaljer eller vart man var på kartan. 3D-vyerna i 2720'an är bra när man skall köra igenom korsningar och det är helt underbart att få in trafikvarningar och vägarbeten direkt i hjälmen och på skärmen men för att kunna avgöra vart man är i ett större perspektiv, att kunna orientera sig och zooma ut och in samt att se hur vädret är åt det håll som man skall köra är suveränt. Det bästa på denna trippen var dock att medan man lät 2720'an lugnt navigera vidare enligt rutten så kunde man med 276c'n kolla vart närmaste mack och annan service fanns utan att avbryta köranvisningarna eller slå in en omväg. Superbra. Det får nog bli denna konstellationen upp till Nordkapp också. Speciellt 276c'ans möjlighet att ladda in noggranna fältkartor kör det ju enkelt att leta bra tält- eller rast platser. Jag har petat i lite av "Friluftskartan Pro" runt Karlstad och den är mycket bra detaljerad. Tyvärr tar ju 276c'n bara 256 Mb minnes moduler så allt kan man inte få med. Med version 8 och kartor över hela Sverige och Norge så har man ca 80 Mb ledigt på ett 256 Mb kort och då får man in halva Värmland Friluftskartan. 

Konstigt nog så skilde det en del mellan trippen på GPS'en och

 

på IMO'n. Nu förlorade GPS kontakten med satteliter i några tunnlar men då borde ju den ha visat kortare?

Men det var även så att ruttprogrammen som jag kört i förväg för att kolla sa att det skulle bli ca 2-3 mil längre än vad det blev. Men det kan nog bero på ombyggnader av bl.a. E6'an i Bohuslän som gjort att vägen kortats av.

Hemma, glad och lycklig men inte det minsta trött eller sliten. Och Bamse har visat lite av sin kapacitet.

Vill ni läsa mer om rutten så titta på "Bamselogg".