Ekra Gassebol Frykerud Värmland Sverige Europa Tellus Vintergatan Universum

Start
Uppåt

 

 

 

030923

Den 23:e september var det storm, regn o driv is men jag tänkte att det är ju inga problem med riktiga kläder. Men Hälge ville annorlunda.  

Jag kom bara ca 2 km hemifrån när Hälge bara la av. Detta hade ju aldrig hänt tidigare så jag visste inte riktigt vad jag skulle tro. Jo en gång, ca 1 månad tidigare hade han stannat helt oförberett men då startade han efter ca 10 minuter och sen gick han perfekt igen. Men nu gick det bara inte. Efter en kvart i spöregnet så hade jag kört slut på batteriet så det var bara att knalla hem över leriga åkrar och låna Malin bil inklusive batteri och startkablar. Min bil var ju naturligtvis inlämnad på service just då. Efter att ha kört tillbaka så behagade Hälge starta igen så jag körde hemåt men precis innan gårdsplanen så la han av igen så jag rullade in sista metrarna med död motor. Sen var det ju bara att knalla tillbaka över leriga åkrar för att hämta hem Malins bil och batteri.

Innan jag fick skjuts in till jobbet hann jag kolla lite snabbt på cykeln men det verkade inte vara något fel. Jag trodde ju direkt att det var igensatta bränslefilter eller trasiga bensinkranar men det rann som bara den. Men jag hittade en annan ”klump” som jag inte trodde fanns på en Varadero, misstänkt lik en bränslepump. Sen var det bara att åka över till grabbarna i verkstan på BikeCorner och fråga. Och mycket riktigt, det var en bränslepump och det förekom också att ett ”bläck” ibland blev smutsigt eller ärjade så att det inte blev någon kontakt och pumpen slutade fungera. Tydligen samma konstruktion som bränslepumpen på SAAB V4!? Efter rengöring av bläcket så verkade det fungera igen. Men jag tänkte det var bättre att vänta på original delar innan det blev någon längre färd med Hälge.  

En bränslepump som inte ville riktigt samma sak som jag ville (SAAB V4?)

Så efter att ha monterat den nya bränslepumpen så provstartade jag cykeln, med hjälp av extra batteri och startkablar, och den gick perfekt. Just som jag skulle stänga av kom svågern förbi och undrade hur det gick så då var man ju tvungen att gasa lite extra och slå på stereon o så. Det var då som jag insåg att CD-växlaren inte funkade, antagligen knäckt av vibrationer och skakningar. Enda problemet var ju att det satt en bra cd i som jag ville ha ut.

Precis som vi stod där och lyssnade på Varaderons skönsång (Har ”lite” öppnare pipor än original) så sten dog cykeln!!!

När jag vred på tändningen så tändes inte en enda lampa på instrumentpanelen. Helt dött. Men stereon gick, mmmm…. Skumt. Ja, naturligtvis, huvudsäkringen. Nej, den var hel. Men jag misstänkte att något hade gått sönder eftersom jag hade haft ett annat batteri anslutet med startkablar. Så efter lite spårning konstaterades att det fanns ström i batteriet, ström fram till tändningslåset, men ingen ström där ifrån. Då ringde jag verkstaden på BikeCorner och frågade dels om vad som kunde ha gått sönder eftersom jag hade haft ett extra batteri anslutet och kört motorn ett bra tag och dels om det var vanligt att Hondas tändningslås la ihop. Men svaret var kristallklart, det skall inte hända något bara för att man har ett extra batteri anslutet och dom hade aldrig hört talas om att något Honda tändningslås skulle ha lagt ihop på detta sätt.

Så det var bara att börja riva av tanken för att kunna komma åt att mäta mer exakt var strömmen tog slut någonstans och till slut hittades en brunnen kopplings plint, mitt under tanken. Den såg lite misstänkt ut och det kan ju ha varit så att den har legat och gnistrat länge med klappkontakt som till slut gjort att den brann upp. Men efter byte av kopplingen verkade allt funka. Enda problemet var den kvarvarande cd’n som satt fast inne i cd-växlaren med det kunde BKE fixa senare.

Brunnen koppling under tanken på Hälge, inge roligt.

Efter att ha fixat Hälge med ström o bränsle osv. så blev det bara några småturer runt omkring och en snabb tur till Uddevalla över dagen.  

Efter att ha fixat till Hälge efter ovanstående malörer så blev det nu bara någon tur ner till kusten innan tvätt och uppallning på lon inför vintern den 14:e december. Nu återstår bara att njuta av skidor och skridskor och lite jaging innan den värsta ”torr asfalt” och ”nu har snön snart smält bort” abstinensen sätter in. Men man kan ju planer för förbättringar och uppdateringar inför 2004! Och första steget blir väl att besöka ”På två hjul” i slutet av januari. Den begivenheten brukar ju verkligen späda på abstinensen och få en att ligga o drömma om kurviga vägar och fina vyer hela nätterna.