030923
Den
23:e september var det storm, regn o driv is men jag tänkte att det är ju inga
problem med riktiga kläder. Men Hälge ville annorlunda.
Jag kom
bara ca 2 km hemifrån när Hälge bara la av. Detta hade ju aldrig hänt
tidigare så jag visste inte riktigt vad jag skulle tro. Jo en gång, ca 1 månad
tidigare hade han stannat helt oförberett men då startade han efter ca 10
minuter och sen gick han perfekt igen. Men nu gick det bara inte. Efter en kvart
i spöregnet så hade jag kört slut på batteriet så det var bara att knalla
hem över leriga åkrar och låna Malin bil inklusive batteri och startkablar.
Min bil var ju naturligtvis inlämnad på service just då. Efter att ha kört
tillbaka så behagade Hälge starta igen så jag körde hemåt men precis innan
gårdsplanen så la han av igen så jag rullade in sista metrarna med död
motor. Sen var det ju bara att knalla tillbaka över leriga åkrar för att hämta
hem Malins bil och batteri.
Innan
jag fick skjuts in till jobbet hann jag kolla lite snabbt på cykeln men det
verkade inte vara något fel. Jag trodde ju direkt att det var igensatta bränslefilter
eller trasiga bensinkranar men det rann som bara den. Men jag hittade en annan
”klump” som jag inte trodde fanns på en Varadero, misstänkt lik en bränslepump.
Sen var det bara att åka över till grabbarna i verkstan på BikeCorner och fråga.
Och mycket riktigt, det var en bränslepump och det förekom också att ett
”bläck” ibland blev smutsigt eller ärjade så att det inte blev någon
kontakt och pumpen slutade fungera. Tydligen samma konstruktion som bränslepumpen
på SAAB V4!? Efter rengöring av bläcket så verkade det fungera igen. Men jag
tänkte det var bättre att vänta på original delar innan det blev någon längre
färd med Hälge.
En bränslepump som inte ville riktigt samma sak som jag ville (SAAB V4?)
Så
efter att ha monterat den nya bränslepumpen så provstartade jag cykeln, med hjälp
av extra batteri och startkablar, och den gick perfekt. Just som jag skulle stänga
av kom svågern förbi och undrade hur det gick så då var man ju tvungen att
gasa lite extra och slå på stereon o så. Det var då som jag insåg att CD-växlaren
inte funkade, antagligen knäckt av vibrationer och skakningar. Enda problemet
var ju att det satt en bra cd i som jag ville ha ut.
Precis
som vi stod där och lyssnade på Varaderons skönsång (Har ”lite” öppnare
pipor än original) så sten dog cykeln!!!
När
jag vred på tändningen så tändes inte en enda lampa på instrumentpanelen.
Helt dött. Men stereon gick, mmmm…. Skumt. Ja, naturligtvis, huvudsäkringen.
Nej, den var hel. Men jag misstänkte att något hade gått sönder eftersom jag
hade haft ett annat batteri anslutet med startkablar. Så efter lite spårning
konstaterades att det fanns ström i batteriet, ström fram till tändningslåset,
men ingen ström där ifrån. Då ringde jag verkstaden på BikeCorner och frågade
dels om vad som kunde ha gått sönder eftersom jag hade haft ett extra batteri
anslutet och kört motorn ett bra tag och dels om det var vanligt att Hondas tändningslås
la ihop. Men svaret var kristallklart, det skall inte hända något bara för
att man har ett extra batteri anslutet och dom hade aldrig hört talas om att något
Honda tändningslås skulle ha lagt ihop på detta sätt.
Så det
var bara att börja riva av tanken för att kunna komma åt att mäta mer exakt
var strömmen tog slut någonstans och till slut hittades en brunnen kopplings
plint, mitt under tanken. Den såg lite misstänkt ut och det kan ju ha varit så
att den har legat och gnistrat länge med klappkontakt som till slut gjort att
den brann upp. Men efter byte av kopplingen verkade allt funka. Enda problemet
var den kvarvarande cd’n som satt fast inne i cd-växlaren med det kunde BKE
fixa senare.
Brunnen koppling under tanken på Hälge, inge roligt.
Efter
att ha fixat Hälge med ström o bränsle osv. så blev det bara några småturer
runt omkring och en snabb tur till Uddevalla över dagen.
Efter att ha fixat till Hälge
efter ovanstående malörer så blev det nu bara någon tur ner till kusten
innan tvätt och uppallning på lon inför vintern den 14:e december. Nu återstår
bara att njuta av skidor och skridskor och lite jaging innan den värsta ”torr
asfalt” och ”nu har snön snart smält bort” abstinensen sätter in. Men
man kan ju planer för förbättringar och uppdateringar inför 2004! Och första
steget blir väl att besöka ”På två hjul” i slutet av januari. Den
begivenheten brukar ju verkligen späda på abstinensen och få en att ligga o
drömma om kurviga vägar och fina vyer hela nätterna.