Ekra Gassebol Frykerud Värmland Sverige Europa Tellus Vintergatan Universum

Start
Uppåt

 

 

 

030707 (Gôr go resa men kunde ha blivit en katastrof om baknavet skurit...)

Nästa längre tur blev en sväng till Norge med Andreas o Putte i början på juni. Vi började med ett besök på Touringbutiken i Djurås och drog sedan upp till Trysil. Sen blev det ca 250 underbara mil i Norge över bl.a. Trollstigen, Geiranger, Dalsnibba och andra underbara platser.

Komplettering av utrustningen på Touringbutiken i Djurmo.

Jag säger bara det, Norge, och Varadero, Mmmmmmmm

Vägarna i Norge är bara så ……. Underbara. Lite regn då och då störde lite grann men å andra sidan hittade Andreas några geocachar och Tullamore Dew’n kostade inte mer än i Sverige så det var ok ändå. Jag och Hälge passerade 6000 mil strax före Lom men det missade jag ju att kolla så jag såg det först när Vi stoppade för att Putte skulle värma sina stelfrusna fingrar.

Putte värmer fingrarna och Guinness signalerar 6000 mil.

Sex tusen var det ja (Six thousend more too come).

Sen skulle vi hyra hytta för att komma in från skyfallet, så jag var inne och betalade och sen skulle vi hämta nycklarna i en annan del av inrättningen men när vi kom dit så fanns det plötsligt inga lediga rum… Så det var bara att åka tillbaka till incheckningen och försöka att få tillbaka pengarna. Efter att dragit på sig blöta handskar och hjälm så hittade vi dock en perfekt hytta ett par kilometer längre fram med egen öppen kamin och som var perfekt, Nissegarden var namnet och det låg ca 1 km norr om Lom.

Tänk vad gôtt det kan vara med en varm hytte o spis när vädret inte vill va mä.

Normalt sett så vimlar det ju av hyttor i Norge, det är inte ofta det är många kilometer emellan ställena, utom just dom gångerna det börjar bli sent, mörkt och man fryser, då kan det vara en bit mellan ställena. Det häftigaste stället var nog trots allt grusvägen upp till Dalsnibba, vilken väg (Totalt livsfarlig) och vilken utsikt när man väl kom ända upp.

En snabbis i upp till Juvashytta hann vi med också, helt otroligt att åka båge mitt ute på högfjället.

Undertecknad i väntan på att Aste skall få upp Trajan på bakhjulet, men grusväg och tunn luft var ingen hit.

Aste brassar käk med massor av vitlök och Choriztso korv, mumma.

Lite GeoCatch letande under en glaciär hanns med också, plus att vi såg ett rejält ras.

Men trots utrustning så fann vi inte alla GC.

Och nu på väg upp mot Dalsnibba, helt otrolig väg.

Äntligen uppe, utan att ha ramlat ned.

Och f...n ta den som skakar på räcket, den får hämta kameran.

Lite halvskaplig vy om jag får säga det själv.

Faktiskt nästan lite overkligt häftigt, och där skulle vi åka ner sen...

Men innan det skulle vi hitta en GeoCach och ha lite snöbollskrig.

På väg ner mot Geiranger får en röd Varadero häng på Putte, dock inte jag eller min Hälge.

Och på toppen, strax före nedfärden vid trollstigen, så får Aste äntligen lite resning....

Ok grabbar, nu har vi bara trollstigen kvar idag.

Sen fann vi världen skönaste hytte på Trollstigen Hytte Gard (någon som skönner noe?!).

Jag och Putte hukar för regnet medan Aste utför materielvård (smörjer kedjan).

Sista dagen skildes våra vägar, Andreas och Putte drog hem till Värmland. Jag avslutade det hela med att svänga förbi Holmestrand för att hämta min nya klocka, få en underbar middag och få låna en skön säng.

Sen skiljdes våra vägar, Aste o Putte for hemåt emedan jag for mot en.....

stor och god Guinness, mmmmmm

och en god middag på ute verandan.

Under hela norgeturen, och även vid några tidigare tillfällen, hade jag hört lite konstiga ljud från bakre delen av cykeln. Några gånger lät det som om någon hade tryckt in en hylsnyckelsats mellan kedjan och dreven som sedan krossades. Men jag kunde aldrig utröna varifrån ljudet kom. Första gången jag hörde det var nog nere i Göteborg när jag vara nere och lämnade blod tidigare på våren. Men eftersom det samtidigt passerade en spårvagn vid det tillfället och jag inte hörde ljudet igen så tänkte jag inte mer på det. Sen hörde jag det några gånger till under våren och sommaren men eftersom det inte gick att återupprepa det så tänkte jag att det är nog inget alvarligt. Men vid tvätt av Hälge hemkommen från Norge så skulle jag borsta av bakre fälgen och navet när jag tyckte att det rörde sig lite ojämn när jag roterade bak hjulet. När jag då tog tag i drevet och vickade så gick det att röra på drevet och den nav del som det sitter skruvat till ca 4 cm i sidled. Inte bra! Efter demontering av bakhjul och drev fäste så trillade det ut: 2 hela kulor, ca 6 kulor med ca halva storleken samt ett trettiotal mindre järn och stålfragment som torde ha varit ett kullager långt tidigare.

Lite kallsvettig blev jag nog när jag insåg vad som hade kunnat hända om bak hjulet skurit och tvärstoppat på väg utför Trollstigen eller vid Dalsnibba. Snabbt in till BikeCorner och som misstänkt så visade det sig att kullagret, aluminiumnavet och tätboxen var beställningsvara, leveranstid ca 1 vecka. Men efter lite snack med grabbarna i verkstan så åkte jag förbi en industri leverantör och fick ett kullager i rätt storlek, det var standard storlek. Tätningen fanns dock inte utan det fick bli en lite för stor men det skulle nog funka. Hem igen och skruvade ihop det hela, allt för att inte missa banåkningen på Gelleråsen dagen efter. Och det höll och verkade vara helt ok. Dock så hade en del av aluminium navet som drevet skruvas till spräckts i kanten av något, kanske en sten som sedan medverkat till att kullagret lagt ihop. Så när original delarna kommit med nytt kullager, tätning och nav så byttes allt ihop för att vara på den säkra sidan.

Undertecknad totalt ovetande om vad som händer i kullagret vid bakhjulet, kanske tur det.