030707
(Gôr go resa men kunde ha blivit en katastrof om baknavet skurit...)
Nästa
längre tur blev en sväng till Norge med Andreas o Putte i början på juni. Vi
började med ett besök på Touringbutiken i Djurås och drog sedan upp till
Trysil. Sen blev det ca 250 underbara mil i Norge över bl.a. Trollstigen,
Geiranger, Dalsnibba och andra underbara platser.
Komplettering
av utrustningen på Touringbutiken i Djurmo.
Jag
säger bara det, Norge, och Varadero, Mmmmmmmm
Vägarna
i Norge är bara så ……. Underbara. Lite regn då och då störde lite grann
men å andra sidan hittade Andreas några geocachar och Tullamore Dew’n
kostade inte mer än i Sverige så det var ok ändå. Jag och Hälge passerade
6000 mil strax före Lom men det missade jag ju att kolla så jag såg det först
när Vi stoppade för att Putte skulle värma sina stelfrusna fingrar.
Putte
värmer fingrarna och Guinness signalerar 6000 mil.
Sex tusen var det ja (Six thousend more too come).
Sen
skulle vi hyra hytta för att komma in från skyfallet, så jag var inne och
betalade och sen skulle vi hämta nycklarna i en annan del av inrättningen men
när vi kom dit så fanns det plötsligt inga lediga rum… Så det var bara att
åka tillbaka till incheckningen och försöka att få tillbaka pengarna. Efter
att dragit på sig blöta handskar och hjälm så hittade vi dock en perfekt
hytta ett par kilometer längre fram med egen öppen kamin och som var perfekt,
Nissegarden var namnet och det låg ca 1 km norr om Lom.
Tänk
vad gôtt det kan vara med en varm hytte o spis när vädret inte vill va mä.
Normalt
sett så vimlar det ju av hyttor i Norge, det är inte ofta det är många
kilometer emellan ställena, utom just dom gångerna det börjar bli sent, mörkt
och man fryser, då kan det vara en bit mellan ställena. Det häftigaste stället
var nog trots allt grusvägen upp till Dalsnibba, vilken väg (Totalt
livsfarlig) och vilken utsikt när man väl kom ända upp.
En
snabbis i upp till Juvashytta hann vi med också, helt otroligt att åka båge
mitt ute på högfjället.
Undertecknad
i väntan på att Aste skall få upp Trajan på bakhjulet, men grusväg och tunn
luft var ingen hit.
Aste
brassar käk med massor av vitlök och Choriztso korv, mumma.
Lite
GeoCatch letande under en glaciär hanns med också, plus att vi såg ett
rejält ras.
Men trots utrustning så fann vi inte alla GC.
Och nu på väg upp mot Dalsnibba, helt otrolig väg.
Äntligen uppe, utan att ha ramlat ned.
Och f...n ta den som skakar på räcket, den får hämta kameran.
Lite halvskaplig vy om jag får säga det själv.
Faktiskt nästan lite overkligt häftigt, och där skulle vi åka ner sen...
Men innan det skulle vi hitta en GeoCach och ha lite snöbollskrig.
På väg ner mot Geiranger får en röd Varadero häng på Putte, dock inte jag
eller min Hälge.
Och på toppen, strax före nedfärden vid trollstigen, så får Aste äntligen lite
resning....
Ok grabbar, nu har vi bara trollstigen kvar idag.
Sen fann vi världen skönaste hytte på Trollstigen Hytte Gard (någon som
skönner noe?!).
Jag och Putte hukar för regnet medan Aste utför materielvård (smörjer
kedjan).
Sista
dagen skildes våra vägar, Andreas och Putte drog hem till Värmland. Jag
avslutade det hela med att svänga förbi Holmestrand för att hämta min nya
klocka, få en underbar middag och få låna en skön säng.
Sen skiljdes våra vägar, Aste o Putte for hemåt emedan jag for mot en.....
stor och god Guinness, mmmmmm
och en god middag på ute verandan.
Under
hela norgeturen, och även vid några tidigare tillfällen, hade jag hört lite
konstiga ljud från bakre delen av cykeln. Några gånger lät det som om någon
hade tryckt in en hylsnyckelsats mellan kedjan och dreven som sedan krossades.
Men jag kunde aldrig utröna varifrån ljudet kom. Första gången jag hörde
det var nog nere i Göteborg när jag vara nere och lämnade blod tidigare på våren.
Men eftersom det samtidigt passerade en spårvagn vid det tillfället och jag
inte hörde ljudet igen så tänkte jag inte mer på det. Sen hörde jag det några
gånger till under våren och sommaren men eftersom det inte gick att återupprepa
det så tänkte jag att det är nog inget alvarligt. Men vid tvätt av Hälge
hemkommen från Norge så skulle jag borsta av bakre fälgen och navet när jag
tyckte att det rörde sig lite ojämn när jag roterade bak hjulet. När jag då
tog tag i drevet och vickade så gick det att röra på drevet och den nav del
som det sitter skruvat till ca 4 cm i sidled. Inte bra! Efter demontering av
bakhjul och drev fäste så trillade det ut: 2 hela kulor, ca 6 kulor med ca
halva storleken samt ett trettiotal mindre järn och stålfragment som torde ha
varit ett kullager långt tidigare.
Lite kallsvettig blev jag
nog när jag insåg vad som hade kunnat hända om bak hjulet skurit och tvärstoppat
på väg utför Trollstigen eller vid Dalsnibba. Snabbt in till BikeCorner och
som misstänkt så visade det sig att kullagret, aluminiumnavet och tätboxen
var beställningsvara, leveranstid ca 1 vecka. Men efter lite snack med
grabbarna i verkstan så åkte jag förbi en industri leverantör och fick ett
kullager i rätt storlek, det var standard storlek. Tätningen fanns dock inte
utan det fick bli en lite för stor men det skulle nog funka. Hem igen och
skruvade ihop det hela, allt för att inte missa banåkningen på Gelleråsen
dagen efter. Och det höll och verkade vara helt ok. Dock så hade en del av
aluminium navet som drevet skruvas till spräckts i kanten av något, kanske en
sten som sedan medverkat till att kullagret lagt ihop. Så när original delarna
kommit med nytt kullager, tätning och nav så byttes allt ihop för att vara på
den säkra sidan.
Undertecknad totalt ovetande
om vad som händer i kullagret vid bakhjulet, kanske tur det.